Τι είναι η πρωτεΐνη μπιζελιού;

Οι αυστηρά χορτοφάγοι και οι χορτοφάγοι συχνά προσπαθούν να βρουν τρόπους να παρέχουν στον οργανισμό τους αρκετή πρωτεΐνη διατηρώντας έναν πολυάσχολο σύγχρονο τρόπο ζωής.

Mια διατροφή πλούσια σε όσπρια βοηθάει, αλλά μερικά είναι δύσπεπτα ή έχουν πιθανές αρνητικές συνέπειες.

Τα μπιζέλια καλλιεργούνται ήδη από το 6000 π.Χ., αλλά μόνο πρόσφατα ανακαλύφθηκαν ξανά και πωλούνται στα καταστήματα υγιεινών τροφίμων στις δυτικές χώρες. Τι είναι η πρωτεΐνη μπιζελιού και γιατί πρέπει να τη συμπεριλαμβάνετε στη διατροφή σας;

Τι είναι η πρωτεΐνη μπιζελιού; Τα μπιζέλια ανήκουν στην οικογένεια των οσπρίων, η οποία συμπεριλαβάνει πολλές γνωστές πηγές φυτικής πρωτεΐνης. Για γενιές, η πρωτεΐνη σόγιας ήταν κύριο συστατικό στα συμπληρώματα πρωτεΐνης σε σκόνη, αλλά τα τελευταία χρόνια η πρωτεΐνη μπιζελιού έχει πάρει την κεντρική θέση.

Όταν οι έμποροι αναφέρονται στην «πρωτεΐνη μπιζελιού» εννοούν τα πράσινα ή κίτρινα μπιζέλια (pisum sativum). Αν έχετε κάνει ποτέ σούπα με μπιζέλια ή ινδικό νταλ τα αποξηραμένα μπιζέλια που χρησιμοποιήσατε τα ωμά μπιζέλια είναι η πρώτη ύλη για πρωτεΐνη μπιζελιού με βάση τη σκόνη.

Οφέλη της πρωτεΐνης μπιζελιού για την υγεία Η πρωτεΐνη μπιζελιού λέγεται ότι είναι μια από τις καλύτερες πρωτεΐνες για κατανάλωση από τον άνθρωπο. Τα οφέλη της απέναντι στις ζωικές και τις άλλες φυτικές πρωτεΐνες περιλαμβάνουν: Ευκολία στην πέψη Έλλειψη αλλεργιογόνων Ιδανικά αμινοξέα για τον αθλητισμό

     Μερικοί καταναλωτές βρίσκουν τη σόγια και τις άλλες πρωτεϊνικές πηγές δύσπεπτες, αλλά λόγω της μοναδικής του σύνθεσης ο αρακάς βρίσκεται ανάμεσα στις πιο εύπεπτες πηγές πρωτεϊνών που υπάρχουν. Η σόγια, ο ορός γάλακτος, τα αυγά και τα συμπληρώματα πρωτεΐνης με βάση τα ζώα έχει αποδειχθεί ότι όλα προκαλούν αλλεργικές αντιδράσεις σε ορισμένα άτομα και η δυναμική τους για αλλεργικές αντιδράσεις μπορεί να αυξηθεί με την επαναλαμβανόμενη χρήση. Η πρωτεΐνη μπιζελιού αποδεδειγμένα προκαλεί τις λιγότερες αλλεργικές αντιδράσεις από τα άλλα διαθέσιμα συμπληρώματα πρωτεΐνης.

     Ίσως το πιο σημαντικό για τους λάτρεις των σπορ η πρωτεΐνη μπιζελιού περιλαμβάνει έναν ιδανικό συνδυασμό απαραίτητων αμινοξέων για τις αθλητικές επιδόσεις:

·         Λυσίνη για ισορροπημένα επίπεδα αζώτου στους μύες.

·         Η αργινίνη προάγει τον μεταβολισμό των μυών και την υγεία της καρδιάς.

·         Η γλουταμίνη βοηθά στην αποκατάσταση της ισορροπίας του αζώτου μετά από βαριά άσκηση.

·         Η λευκίνη, η ισολευκίνη και η βαλίνη (διακλαδισμένη αλυσίδα αμινοξέων) βοηθά στην διατήρηση των ιστών κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Η πρωτεΐνη μπιζελιού μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη της νεφρικής νόσου

     Σύμφωνα με μια μελέτη που έγινε το 2009 στον Καναδά και δημοσιεύτηκε στο ηλεκτρονικό περιοδικό «Ιατρικά Νέα Σήμερα» (Medical News Today) ο αρακάς μπορεί να είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για την καταπολέμηση της υψηλής αρτηριακής πίεσης και της νεφρικής νόσου. Σύμφωνα με το άρθρο η συχνότητα εμφάνισης της χρόνιας νεφρικής νόσου (ΧΝΝ) που συχνά οδηγεί σε δραστικές θεραπείες όπως η αιμοκάθαρση ή η μεταμόσχευση νεφρού αυξήθηκε σε ανησυχητικό ποσοστό από το 1990.

Η υψηλή αρτηριακή πίεση είναι μια πτυχή της ΧΝΝ που οδηγεί σε μια σειρά σοβαρών ασθενειών συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων. Η υψηλή αρτηριακή πίεση και η νεφρική νόσος είναι «ένας αμφίδρομος δρόμος»: εργασία ή τρόπος ζωής που προκαλεί υπέρταση οδηγεί σε υψηλή αρτηριακή πίεση, η οποία με τη σειρά της οδηγεί στη νεφρική νόσο. Στη συνέχεια, η νεφρική νόσος οδηγεί σε υψηλή αρτηριακή πίεση. Δεδομένου ότι η πρωτεΐνη μπιζελιού συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης καθώς και στην αποτοξίνωση των νεφρών έχει προληπτικές και θεραπευτικές ιδιότητες.

     Παρουσιάζει ενδιαφέρον ότι οι ερευνητές βρήκαν τα εκχυλίσματα πρωτεΐνης μπιζελιού πιο σημαντικά από τα φυσικά μπιζέλια λόγω των ενζύμων που χρησιμοποιούνται στη διαδικασία εξαγωγής των πρωτεϊνών. Είτε η πρωτεΐνη μπιζελιού χρησιμοποιείται στα συμπληρώματα υγείας είτε όχι δεν αναφέρεται στο άρθρο που προηγήθηκε αν υποβάλλεται στην ίδια διαδικασία, αλλά τα μη αμφισβητούμενα οφέλη της πρωτεΐνης μπιζελιού για την υγεία σε φυσική μορφή ή σε μορφή σκόνης είναι ασυναγώνιστα.

Φυσικά μπιζέλια ή σκόνη πρωτεΐνης μπιζελιών;

      Φυσικά, οι παραγωγοί συμπληρωμάτων πρωτεΐνης μπιζελιού διαλαλούν τα οφέλη των προϊόντων τους, αλλά τι γίνεται με τις παραδοσιακές ποικιλίες μπιζελιών του κήπου; Σύμφωνα με μελέτες, τα βρασμένα μπιζέλια που οι γονείς ενθαρρύνουν να τρώνε τα παιδιά τους (μερικές φορές μάταια) περιέχουν 8 γρ. πρωτεΐνης, πολύ χαμηλά λιπαρά, υψηλά επίπεδα απαραίτητων βιταμινών και μετάλλων, και πάνω από 50% της ημερήσιας συνιστώμενης δόσης καλίου. Οι σκόνες πρωτεΐνης μπιζελιού έχουν το πλεονέκτημα των ακόμα μεγαλύτερων επιπέδων πρωτεΐνης και λόγω του τρόπου επεξεργασίας τους δεν προκαλούν μετεωρισμό.

     Αν υπάρχει ένα μειονέκτημα στα συμπληρώματα πρωτεΐνης μπιζελιού είναι ότι περιέχουν πάρα πολλή πρωτεΐνη. Η υπερβολικά υψηλή πρόσληψη πρωτεΐνης μπορεί να οδηγήσει σε συσσώρευση ουρικού οξέος στο σύστημα, το οποίο προκαλεί ουρική αρθρίτιδα, μια επίπονη φλεγμονώδη ασθένεια που προσβάλλει τις αρθρώσεις. Επίσης, μπορεί να οδηγήσει στην απομάκρυνση του ασβεστίου από τα οστά, κάτι που μπορεί να έχει σοβαρές μακροπρόθεσμες συνέπειες. Γι’ αυτούς τους λόγους, πριν κάνετε ριζικές αλλαγές στη διατροφή σας πρέπει να συμβουλευτείτε πρώτα έναν ειδικό διατροφολόγο.

Rate this item
(0 votes)