Αποκωδικοποιώντας τις διατροφικές πληροφορίες στις ετικέτες των τροφίμων

Σας έχει τύχει ποτέ, περπατώντας στους διαδρόμους ενός σούπερ μάρκετ, να παρατηρήσετε έναν αγοραστή να σκύβει πάνω από τις διατροφικές πληροφορίες δύο προϊόντων και να τις συγκρίνει; Κάποια στοιχεία είναι εύκολο για μας να τα καταλάβουμε άμεσα: το μέγεθος της μερίδας, οι θερμίδες, και τα συνολικά λιπαρά, αλλά τι σημαίνουν όλα αυτά;

Μέγεθος Μερίδας

Κάτι που οι περισσότεροι δε λαμβάνουν υπόψη τους όταν συγκρίνουν δύο διαφορετικά προϊόντα είναι το μέγεθος της μερίδας. Αυτό αναγράφεται στην κορυφή των διατροφικών πληροφοριών της ετικέτας.

Πρόκειται ίσως για το πιο σημαντικό στοιχείο που πρέπει να λαμβάνει κανείς υπόψη του, καθώς όλες οι υπόλοιπες διατροφικές πληροφορίες βασίζονται στο πόσο μεγάλη είναι η μερίδα του προϊόντος. Μπορεί επίσης να δείτε πληροφορίες σχετικά με τις «μερίδες ανά συσκευασία». Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι το μέγεθος της μερίδας είναι αυτό στο οποίο βασίζονται οι διατροφικές πληροφορίες, και όχι οι μερίδες ανά συσκευασία.

Οι Θερμίδες, τα Λιπαρά, οι Υδατάνθρακες και οι Πρωτεΐνες

Στο τμήμα κάτω από τις θερμίδες ανά μερίδα, θα βρείτε επίσης την περιεκτικότητα σε λίπος, τα διάφορα είδη υδατανθράκων και την ποσότητά τους, καθώς και την ποσότητα των πρωτεϊνών που περιέχει το συγκεκριμένο προϊόν. Στη λίστα δίπλα από το καθετί βρίσκουμε τα γραμμάρια (g) ή τα χιλιοστόγραμμα (mg) κάθε προϊόντος, καθώς κι ένα ποσοστό που καταδεικνύει πόσο από την ημερήσια θερμιδική πρόσληψη συνιστά κάθε μερίδα προϊόντος. Παραδείγματος χάρη, αν το τρόφιμο που καταναλώνετε είναι 5% πρωτεΐνη, αυτό σημαίνει ότι παίρνετε το 5% της ημερήσιάς σας πρόσληψης πρωτεΐνης από τη συγκεκριμένη μερίδα. Θα πρέπει να προσλάβετε εκείνη την ημέρα το υπόλοιπο 95% πρωτεΐνης, για να έχετε λάβει τη συνιστώμενη ημερήσια δόση.

 

Τι είναι λοιπόν η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη; Στηρίζεται σε δίαιτα 2.000 θερμίδων, αν και αυτό μπορεί να διαφέρει από χώρα σε χώρα. Αν σε αυτή τη φάση δεν προσλαμβάνετε 2.000 θερμίδες καθημερινά, τότε τα ποσοστά που βλέπετε δεν είναι σύμφωνα με τη διατροφή που ακολουθείτε και άρα δεν ισχύουν για εσάς.

Βιταμίνες και Μεταλλικά Στοιχεία

Κάποιες από τις βιταμίνες και τα μεταλλικά στοιχεία που περιέχονται στο προϊόν περιλαμβάνονται επίσης στις διατροφικές πληροφορίες. Στις περισσότερες χώρες είναι υποχρεωτικό η περιεκτικότητα σε Βιταμίνη Α, Βιταμίνη C, ασβέστιο και σίδηρο να συμπεριλαμβάνονται στις πληροφορίες αυτές, αν και μπορεί να αναγράφονται και κάποιες άλλες θρεπτικές ουσίες αν περιέχεται σημαντική ποσότητα από αυτές στο προϊόν (όπως λόγου χάρη το φολικό οξύ και η νιασίνη). Η ποσότητα αυτών των θρεπτικών ουσιών και μεταλλικών στοιχείων παρουσιάζονται επίσης σε ποσοστά που βασίζονται και πάλι σε ημερήσια θερμιδική πρόσληψη ύψους 2.000 θερμίδων. Αυτό σημαίνει ότι τα ποσοστά αυτά δεν ισχύουν για εσάς αν καθημερινά παίρνετε από τη διατροφή σας λιγότερες ή περισσότερες από 2.000 θερμίδες.

Συνιστώμενη Ημερήσια Πρόσληψη

Στο κάτω μέρος της ετικέτας θα βρείτε τη συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη. Συχνά παρουσιάζονται δύο διαφορετικές θερμιδικά διατροφές: μια δίαιτα 2.000 θερμίδων ημερησίως και μία 2.500 θερμίδων. Αυτές οι πληροφορίες είναι μια καλή υπενθύμιση του πόσα λιπαρά, χοληστερόλη, νάτριο και υδατάνθρακες χρειάζεται το σώμα σας καθημερινά και θα σας βοηθήσει να προγραμματίσετε τη διατροφή σας και τις ανάγκες σας σε θρεπτικές ουσίες.

Rate this item
(0 votes)